Klant: Vincent Ouwerkerk, MTS Europe Products
Auteur: Arjan te Brake, FPSupport
Datum: januari 2021
Opzetten KAM (Kwaliteit, Arbo & Milieu) organisatie binnen groothandel hygiëneproducten.
MTS Euro Products is een snel groeiende organisatie en levert hoogwaardige hygiëne producten van wc-papier tot aan hand desinfectantia. Een prachtig bedrijf dat al sinds 1991 vanuit het logistiek centrum in Maassluis haar klanten bedient.
De groei van de organisatie heeft vanzelfsprekend ook geleid tot groei van het aantal medewerkers, uitbreiding en intensivering van processen en voorschriften waaraan moet worden voldaan. Veel van deze processen werden vanuit de betrokkenheid van alle medewerkers ingevuld (schouders eronder en gaan!). Toch bestond er een behoefte om dit verder te structureren. Deze uitdaging heeft Vincent Ouwerkerk, KAM coördinator bij MTS Europe, met verve opgepakt.
Wat was/is je persoonlijke doel hierbij?
Vincent: "Voor mij is de basis van een managementsysteem een gedragen systeem. Mijn startpunt was dus een analyse van de gehele organisatie. Vanzelfsprekend zijn organisatieprocessen leidend bij het goed opzetten van een KAM organisatie, maar dit geldt zeker als er weinig centraal gecoördineerd is en er veel decentraal wordt gewerkt. Je start dus met het halen van alle informatie binnen de verschillende afdelingen, wat al snel interessante en mooie inzichten opleverde. Ja, er was al veel georganiseerd, maar met name de structuur en het doorpakken ontbrak daarbij”.
“Een voor mij cruciaal onderdeel van de invulling van mijn KAM verantwoordelijkheid”, gaat Vincent verder, “is het betrekken van de collega’s die de processen goed kennen. Ik heb veel van hen kunnen leren en het is voor mij een basisprincipe hen hierin te betrekken. Hier start namelijk ook de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor KAM”.
De belangrijkste conclusie was dat door de snelle groei van de organisatie er een mismatch was ontstaan tussen de omvang van de organisatie en de bedrijfsstructuur. KAM verantwoordelijkheden die buiten je dagelijkse werkzaamheden vallen konden op een bepaald moment niet meer op dezelfde manier worden ingevuld. Enerzijds zit de winst in het aanbrengen structuur, anderzijds moest ook borging en monitoring bij gaan dragen aan het realiseren van de gestelde doelen.
Dus concreet maken wie, wat op welk moment doet en borgen dat het ook daadwerkelijk wordt gedaan. Hierbij is het voor Vincent essentieel dat in haalbare stappen dit wordt ingevuld, waarbij tegelijkertijd de verantwoordelijkheid ook in de lijn ligt. Dé voorwaarde om KAM duurzaam in te vullen en ook de ruimte als coördinator te houden om de (KAM) organisatie iedere keer te verbeteren (PDCA-cyclus van Deming).